نوار عصب و عضله

نوار عصب یکی از تستهای بسیار کمک کننده در صدمات عصب ناشی از فشار دیسک می باشد. مکررا با بیمارانی برخورد می کنیم که دارای درد شدید در پاها می باشند و انجام تستهای مکرر در آنها از جمله ام آر آی و سونوگرافی نرمال بوده است اما تست نوار عصب و عضله بیماری و درگیری دیسک یا آرتروز و فشار ثانویه آن روی عصب را نشان داده است. از طرف دیگر تست نوار عصب و عضله می تواند شدت صدمه عصب و همچنین قدیمی یا مزمن بودن آن را نشان دهد. یکی دیگر از کاربردهای تست نوار عصب و عضله شناسایی  فشار حاد دیسک روی عصب می باشد و پزشک حاذق در این زمینه می تواند به کمک آن در تعیین درمان جراحی یا درمان طبی دیسک کمک کند.

یکی دیگر از موارد کاربرد تست نوار عصب و عضله تعیین گیر افتادگی عصب در مناطق مختلف می باشد. برای درگیری های اندام فوقانی از نوار عصب دست و برای اندام تحتانی از نوار عصب پا استفاده می شود.

یکی از این موارد اصلی که در تست نوار عصب دست شناسایی می شود سندرم تونل کارپ می باشد و تنها راه تشخیص بیماریتونل کارپ یا اصطلاحاC.T.S است. در این بیماری که  موجب خواب رفتگی ودرد و حس تورم در انگشت نوک دست می شود .علاوه بر عصب مدین ممکن است عصب اولنار هم در مچ دست یا در آرنج گیر بیفتد و تست نوار عصب و عضله می تواند محل گیرافتادن  را چک کند.

احساس گزگز مور مور در پا، داغی کف پا یا برعکس سردی و یخ بودن کف پا علائم دیگری است که معمولا منشا آن درگیری عصب در قستهای پایینی ستون فقرات می باشد و به کمک تست نوار عصب و عضله قابل تشخیص است. احساس ورم کف پا یا احساس تورم در دست از علائم شایع دیگر درگیری عصب می باشد که تست عصب ممکن است بتواند در تشخیص آنها کمک کننده باشد.

در بسیاری از بیماران علائم درگیری عصب در کمر و گردن آنها ، خود را به صورت درد درد استخوانهای پا یا استخوانهای دست نشان می دهد. تست نوار عصب و عضله در موارد بیماریهای خود عصب هم بسیار کمک کننده است. بیماران دیابتی ممکن است از احساس گزگز مور مور و ضعف یا بی قدرت شدن پاهای خود شکایات داشته باشند که با کمک تست نوار عصب و عضله می توان به  تشخیص بیماری آنها کمک کند.

در موارد ی که در اثر ضربه یا تصادف عصب دچار صدمه شده باشد می توان با کمک نوار عصب تشخیص داد که این صدمه کامل است یا نسبی در حل بهبود است یا رشد آن متوقف شده است و اصولا شدت صدمه اولیه چقدر است.

تست الکترو میو گرافی جهت  ارزیابی سلامت  عضلات و یا اعصاب آن عضله انجام می شود. برای انجام این تست ابتدا الکترودی روی  عضله گذاشته  می شود و سپس فعالیت الکتریکی عصب  از این طریق آن ثبت می شود .

نوع این امواج و شکل امواج به دست امده در تست نوار عصب و عضله و ارتفاع انها بر صفحه کامپیوتر  و صدای موج که از دستگاه الکترومیوگرافی می شنویم  جهت تشخیص در تست نوار عصب و عضله توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بکار می رود..

برای انجام تست نوار عصب و عضله بیمار  نباید گرسنه باشد و باید  لباس راحتی بپوشد تا انجام تست راحت تر باشد.

از جمله کاربردهای تست نوار عصب و عضله شامل موارد زیر می باشد:
·       ضعف عضلات
·       بیماری های عضله از جمله میوپاتی مانند دوشن
·       سندرم تونل کارپ و گیر افتادگی عصب در مچ دست (خواب رفتگی انگشتان)
·       آسیب اعصاب یا گیر افتادگی اعصاب در بدن مانند گیر افتادگی عصب در کمر مانند دیسک کمر و یا دیسک گردن.
·         کمر درد و خصوصا کمردرد دیسک  ، اختلال عملکرد عصب سیاتیک
·        گردن درد دارای انتشار به دست یا همراه بت گزگز و مور مور
·       درگیری اعصاب ناشی از دیابت

.        علت ضعف عضلات وست وپا

ایا تست نوار عصب و عضله بدون استفاده از سوزن های باریک امکان پذیر می باشد؟

در انجام صحیح و دقیق  تست نوار عصب و عضله سوزن emg جزئ لاینفک است  و فقط در مواردی که بیمار دارای  اختلالات انعقادی و عدم بندآمدن خون می باشد مانند هموفیلی و همچنین  ورم و احتقان دست  ناشی از برداشت سینه ،وجود عفونت در محل ورود سوزن تست بدون سوزن انجام می شود.
عدم استفاده از سوزن در  تست  نوار عصب و عضله منجر به پاسخ غیر دقیق و غیر علمی  خواهد شد . اما با پیشرفت های حاصل شده در ساخت این سوزن ها اگر از انواع با کیفیت موجود در بازار استفاده شود بیمار دردی را حس نخواهد کرد.قسمتی که توسط سوزن استفاده می شود در واقع همان نوار عضله می باشد.